چرا لباس فارغ التحصیلی به تن می کنیم؟

لباس فارغ التحصیلی یکی از نماد های شیرین پایان یک دوره ی تحصیلی است. حتی اگر از دانشگاه فارغ التحصیل نشده باشید ، یا در جشن فارغ التحصیلی شرکت نکرده باشید، مطمئنا عکس  جشن های فارغ التحصیلی را دیده اید. کلاه های کجی که به هوا پرتاب می شوند،  نشانه ای از شور و نشاط جوانی است.

چرا لباس فارغ التحصیلی به تن می کنیم؟

لباس فارغ التحصیلی یکی از نماد های شیرین پایان یک دوره ی تحصیلی است. حتی اگر از دانشگاه فارغ التحصیل نشده باشید ، یا در جشن فارغ التحصیلی شرکت نکرده باشید، مطمئنا عکس  جشن های فارغ التحصیلی را دیده اید. کلاه های کجی که به هوا پرتاب می شوند،  نشانه ای از شور و نشاط جوانی است. در کشور های توسعه یافته بعد از پایان دوره دبیرستان هم جشن های فارغ التحصیلی برگزار می شوند. اما در ایران کماکان این جشن مختص به دوره ی دانشجویی است. رنگ های لباس ها و کلاه ها نشان دهنده مقطعی است که از آن فارغ التحصیل شده اند. دوره ی کارشناسی معمولا بیشترین دانشجو را دارد. بنابراین لباس های هر گروهی که بیشتر از بقیه افراد در جشن نمود داشت، مربوط به دانشجویان دوره ی کارشناسی است.  بعد از آن نوبت به دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد می رسد و در آخر دانشجویان دکترا که معدود افرادی هستند.

مسئولین برگزار کننده جشن های فارغ التحصیلی لباس های زیادی را سفارش می دهند و برای آن روز خاص دانشجویان آنها را به تن می کنند. یعنی به نوعی کرایه کردن لباس محسوب می شود. برای همین اگر نزدیک جشن فارغ التحصیلی شماست، نگران لباس نباشید. لباس فارغ التحصیلی سایز خاصی ندارد. بیشتر به یک شنل شباهت دارد.

لباس فارغ التحصیلی

لباس فارغ التحصیلی طرح متفاوتی در دختر و پسر ندارد، چرا که هر دو یک نوعی از شنل به تن میکنند. که  با یک ربان جلوی آن گره می خورد.  جنس لباس معمولاً از ساتن و پارچه های براق است. مهم ترین قسمت لباس فارغ التحصیلی کلاه جذاب آن است. در واقع کلاه فارغ التحصیلی به لباس هویت می بخشد. البته کلاه های فارغ التحصیلی همه به یک شکل و غالبا به یک اندازه اند. گشاد بودن از خصایص اصلی لباس فارغ التحصیلی است، چرا که افراد مختلف با سایر و اندازه های گوناگون در طی سالهای متمادی باید آنها را به تن کنند.

تاریخچه ی لباس فارغ التحصیلی چیست؟

شاید برای شما سوال باشد آیا این لباس تاریخچه خاصی پشت پرده دارد که در تمام جهان لباس فارغ التحصیلی را به این شکل می دوزند؟

لباسی به سان یک عبای بلند با کلاهی چهار گوش و منگوله ای که آویزان است. شما را به یاد لباس های مردم خراسان نمی اندازد؟

با افتخار این لباس به نشانه احترام به پدر علم جهان ابن سینا به این شکل دوخته میشود و کلاه چهار گوشی که به سر می گذارند نیز نشان از دستاری است که مردم خراسان به سر می بستند. فلسفه استفاده از کلاه چهار گوش منگوله دار به این صورت است که در کل زمان جشن باید منگوله آن پشت سر باشد و هنگامی که برای اخذ مدرک و لوح تقدیر می روند منگوله آن را به جلوی شانه منتقل می کنند.

لباس فارغ التحصیلی

این حرکت نمادین نیز از روی رفتار های ابن سینا و سایر دانشمندان آن زمان به تضمین گرفته شده است.

هنگامی که دانشمندان زمان ابن سینا در حال پژوهش روی مسئله ای بودند، انتهای دستار خود را پشت شانه می انداختند و هر چقدر که این زمان طول می کشید روزها یا ماه ها کماکان این دستار را پشت سر نگه میداشتند. سپس هنگامی که  موفق به کشف راهکار یا دست آوردی جدید می شدند دستار را به جلوی شانه می انداختند تا مردم متوجه شوند که کشف جدیدی به وقوع پیوسته و شادی کنند.بنابراین استفاده از لباس فارغ التحصیلی نه تنها یک نماد علمی بلکه یک نماد ملی و تاریخی نیز هست.

       کلاه چهار گوش فارغ التحصیلی نمایشگر دستار خراسانی است.

بدون دیدگاه